Saft i stora lass!

I slottsträdgården finns det gott om ohyra. Bladlöss, myror och mördarsniglar slåss om utrymmet bland bärbuskar och fruktträd och man får se vart man sätter fötterna då landets alla hussniglar verkar ha nåt slags seminarium i vår trädgård.
Förutom allt djurliv finns också rätt mycket bär vilket är väldigt kul, vinbärsbuskarnas grenar dignar av både röda och svarta bär och i helgen fick vi också två taggfria krusbärsbuskar av Mannens bror. Idag fick jag helt plötsligt för mig att jag skulle slå mig på safttillverkning, efter noggranna instruktioner från mamma och löfte om att hon skulle stå standby hela dan började jag plocka bär för fullt.


Ska man göra egen saft måste man ha fina flaskor.


Koka och sila, eller siiiiiiila kanske man ska säga för det tog ju en evighet.


...och så koka igen.


Klart!

Efter provsmakningen fick den väl godkänt i betyg, mammas är såklart godare men jag får väl öva lite till så kanske jag får in den rätta knycken.

Kommentarer
Postat av: Kurren

Hihi, en till som har fått "saft saft hallonsaft på hjärnan". Jag har gjort saft jag med, men utan en sån där fin silsak som du har på bilderna. Använde en gammal handduk och ett stort durkslag istället när jag gjorde både Rossaft och Krusbärssaft. Har 7-8 flaskor som ligger i frysen för senare användning och 2 i kylen. Resterna av krusbären gjorde jag marmelad av.

2012-08-01 @ 23:47:38
URL: http://www.holgispysslar.blogspot.com
Postat av: JennyPenny

Underbart, gud vad vi är husliga! ;-)

2012-08-03 @ 01:26:40
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/
Postat av: Andreas klasskamrat Jonsson

Finns det vinbär över??



:)

2012-08-08 @ 03:51:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback