Pepparkladdkaka

Idag har jag gjort en viktigt upptäckt, en sak som stört mig i säkert fyra-fem år och som fått mig att tvivla på mulitnationella företags kompetens. Det visar sig att det var min egen kompetens som var lite mindre än man kunnat tro.
När jag bakar pepparkakor med köpt deg blir aldrig pepparkakorna hårda, dom är liksom mjuka och helt sladdriga även efter flera dagar, inte gott att äta och inte särskilt lätt att bygga hus med eftersom väggarna gärna kollapsar. Idag tänkte jag att när Prinsen gör sitt hus så ska jag ha dom inne ända tills sekunden innan delarna bränns, då måste dom ju vara genomgräddade och borde alltså inte bli mjuka. Två sekunder innan det blev svartbygge av hela skiten slet jag ut dom ur ugnen och skrattade rått inombords, nu jäklar var degen lurad.
Prinsen dekorerade väggar och tak i ungefär en timma, det blev både text och krumelurer och han var mycket nöjd med sitt verk, ända tills jag skulle flytta över delarna till en bricka. Då gick nämligen alltihop sönder, taket vek sig på mitten och väggarna föll liksom isär. För er som känner Prinsen är det lätt att lista ut hur arg han blev men för er andra kommer här en liten illustration;



Jag blev ungefär lika arg jag och funderade på att ringa upp Skogaholms och säga dom ett par sanningens ord, tack och lov kom det lite saker emellan och när jag sen stod och diskade fick jag av en händelse se förklaringen till hushaveriet; "grädda tills gyllenbruna i 175-200 grader, ca 5-7 minuter."
Jahaaa... Jag har alltid, alltid gräddat pepparkakor på 225-250 grader.
Så enkelt var det alltså, mina kakor blev aldrig helt klara och behöll därför sin kladdkakekonsistens.
Imorn ska jag köpa ny deg och hjälpa Prinsen med ett nytt hus, nu håller vi bara tummarna för att Vildas hus står sig över julhelgen så vi slipper göra ännu ett nytt hus. När jag satte ihop det idag blev nämligen väggarna böjda så det ser lite ut som Villa Upp-och-ner.
Fast vackert såklart.


Vildas husdelar.


Braiga formen och glasyren.


Tadaa! Lite konstigt ljus men ni förstår ju själva hur snyggt det är.


Kommentarer
Postat av: Titti

Hur snyggt som helst!

2011-11-30 @ 11:44:15
Postat av: Kurren

Ett tips! Häll i mer mjöl i degen. Det brukar funka med pappas deg när vi gör hus.

2011-12-02 @ 04:30:24
Postat av: JennyPenny

Ja, eller se till att den blir genomgräddad. Också en bra idé. ;-)

2011-12-02 @ 23:44:03
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback