Baka baka liten kaka

Julen är Årets högtid, den borde firas längre, oftare och mer tycker jag. Ibland går tidningarna ut och frågar folk om julskyltningen börjar för tidigt, dum fråga tycker jag, det finns inget som heter "för tidigt" när det gäller julen.
Här hemma är allt uppställt; Julkrubban som pappa gjort med figurer från Betlehem, tomtarna Stor och Liten som bor i köksfönstret, deras silvergran, pepparkaksgubben som Prinsen gjort, julstrutar, stjärnor och juldiskhanddukar.
Barnen blev yra av glädje när dom insåg att Tomtens ankomst närmade sig och sprang runt och rev i alla lådor under mitt julstökande, för att lugna dom lovade jag dyrt och heligt ett pepparkaksbak under lördagen bara dom slutade gräva i allt. Mutan accepterades men jag glömde det direkt så när jag klockan tolv natten mellan fredag och lördag kom på att pepparkaksdegen måste vila i kylen under natten fick jag lite panik. Genast kastade jag ihop ingredienserna och trodde jag rott hela företaget i hamn men icke, jag hade inget smör hemma och Bregott med havssalt funkar dåligt i kombination med pepparkakor så Martin åkte snällt till stans nattöppna Shell.
Till slut blev det i alla fall en deg och lördagens förmiddag ägnades åt bak med liv och lust.



Min fina deg!



Puddingen och Oliver drog sitt strå till stacken.



Oliver tyckte degen var god att äta men han gjorde några fina båtpepparkakor också. 



En del pepparkakor blev tjockare än andra...



Bruna och runda.



Prinsen är så stor nu, hans pepparkakor såg ut precis som mina och inte som "småbarnskakor"; skeva, tjocka och trasiga. Både roligt och sorgligt...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Fast lite tidigt är det kanske om julsakerna börjar komma fram i mitten av september...

2008-12-01 @ 12:10:13
URL: http://www.sportigajenny.blogspot.com
Postat av: JennyPenny

Tidigt och tidigt, det gäller ju att vara ute i god tid.

2008-12-05 @ 22:03:28
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback