Skräck!

Hu! Danskarna är bra på mycket men särskilt bra är dom på att göra bra filmer, snygga skådisar, bra stories och oftast olyckliga slut. Man slipper den tårdrypande amerikanska smörjan där alla döda återuppstår, alla säger förlåt och lever lyckliga i alla sina dagar. Minns med fasa slutet på en annars ganska cool film, "Face/off", den sista halvtimman hade dom helt kunnat klippa bort för den bara svämmade över av grisbajs.
Jag är ju löjligt förtjust i skräckisar, inte dom där i stil med "Motorsågsmassakern" med massa tarmar och blod utan dom där isande hemska som till exempel "Saw" och "1408", man ska liksom kunna ta på spänningen i rummet och helst ska jag kunna höra mitt blod pulsera genom kroppen. Då är jag rädd. Att jag sen inte vågar släcka lampan eller gå upp och kissa på natten är en tråkig bieffekt men adrenalinet som rusar den lilla stunden när jag tror mig stå mitt i skräckens epicentrum är värd varenda sömnlös natt.



En av dom absolut läskigaste filmer jag sett är "The descent", förvisso innehåller den några töntiga monster men själva upplägget är tokbra; ett gäng tjejer ska grottvandra men kommer fel och blir instängda i ett virrvarr av trånga gångar och underjordiska labyrinter. Det tog mig flera dagar att komma över den klaustrofobiska känslan och jag kan fortfarande få rysningar när jag tänker på slutscenen. Som för övrigt INTE är den nedan.



Min mamma var i Grästorp häromdagen, på tal om skräck menar jag, och gick i ett sånt där "skräckhus" med olika rum och människor som hoppar fram och skrämmer skiten ur en, hon höll på att få en stroke. Varenda gång vi pratar berättar hon nån ny episod hon kommer ihåg från den dagen och varenda gång säger hon "herregud! Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv!"
Jag var på ett sånt ställe då jag bodde i USA, Ohio river ligger precis mellan Ohio och Kentucky, den liksom delar staterna och längs flodbanken på båda sidor ligger fullt med fina restauranger. Precis utanför ingången till en av dom ligger en gammal pråm som man har inrett helt i skräckens tema, det var slaktaren, clowner, tandläkaren osv och även om vandringen genom båten inte tog mer än tio minuter var jag fullständigt stel av skräck. Jag dog nästan, så illa var det! Hjärtat bara slog och slog och jag kunde knappt andas, det var det värsta jag varit med om.
Att sen, några år senare, gå in på Gasten på Liseberg var ungefär som att jämföra "Saw" med "Teletubbies".

Kommentarer
Postat av: Gaby

Hahaha - jag har också varit i Grästorp!!! Många år sedan men jag kommer ihåg att det var ett stort GAPSKRATT som fastnade i halsen... Lättskrämd som jag är :O)

Tack Jenny för en mycket underhållande Blogg - går in varje dag

Kram

Gaby Mld

2008-11-21 @ 09:33:23
Postat av: JennyPenny

Kul! Tack själv för berömmet, alltid roligt att höra vad folk tycker! Kramar!

2008-11-21 @ 12:00:11
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback