Ett bidrag ska man väl behöva?

Hjälp! Helt ärligt, barnbidraget ska verkligen behovsprövas!!
Här står jag och min familj, Martin studerar och får knappt en krona över av sitt studiemedel efter alla inköp är gjorda, dessutom ska han ha råd med Stockholmsresa och uppehälle flera gånger per termin. Jag får ut knappt tolv tusen efter skatt och det ska räcka till hyra+lån på lägenhet, mat, kläder och allt annat som ingår i hushållet, till det kan man räkna in två tusen i barnbidrag men det räcker ingenstans. Ta regnkläder som exempel, ett orderntligt set kostar minst sex hundra kronor, och vinterkläder ska vi inte ens prata om. Svindyrt! Man kan såklart välja billiga alternativ men efter att ha gjort det under flera år och i slutändan ändå fått köpa nytt efter halva säsongen inser jag att det är bättre att satsa på kvalitet.
Varje vår och varje höst är det samma sak; ångest och magont. Hur fasen ska vi ha råd med alla nya kläder? Ibland tänker jag att vi kanske inte borde skaffat mer än ett barn, vi har ju knappt råd att leva efter vi köpt det nödvändiga.
Motsatsen till oss är familjen som tycker att dom har råd att spara hela barnbidraget, till barnens 18-årsdag. Vad fan ska det va bra för? Till och med banktanten tyckte det var helt sjukt att en del familjer tycker att ett barn ska få flera hundra tusen på sin myndighetsdag, ska dom inte behöva jobba ihop nåt själva? Ska dom inte lära sig att man måste spara och ta vara på sin ekonomi?
Om man har råd att lägga undan barnbidraget så ska man fan inte ha nåt! Då behöver man det ju inte!
Min största fasa är när barnen kommer och vill ha märkeskläder, tänk när dom hellre dör än tar på sig en tröja från H&M. Prisexempel; t-shirt från Billabong, på rea; 349 kr. Gaaahhh!
Förhoppningsvis kommer inte den dan förrän Martin läst färdigt och vi i alla fall är två som tjänar några kronor.

Kommentarer
Postat av: Lorena

Jag tänkte också på dagen jag tjänade mer än jag fick på studielånet. Fick tyvärr ett uppvaknande häromdagen. Skiten ska ju betalas tillbaka... Här hemma ska det köpas DYR hårgele för "vanlig" funkar inte, samt PUMA

2008-08-14 @ 22:02:51
Postat av: Syster Yster

Så klart borde det behovsprövas. Samt att folk som flyttar utomlands verkligen borde få det avstängt. Jag menar, bor du inte i landet och tjänar in stålar här så borde man inte heller kunna utnyttja barnbidraget här.



Fast jag håller ändå inte med om att behöva köpa svindyra rengställ för 600 kr. Köp 2 billigare så kan du byta och ändå ha en en slant kvar. Dyra prylar på små barn är enligt mig totalt bortkastat. Det finns ju tex folk som köper foppa-tofflor för 300-400 till 5-åringar i tron att "jamen det är säkert bra kvalitet"... nix, det slits det också och det gör även "bra kvalitet" som ofta är likställt hos gemene man med välkända märken. Typ Polarn och Pyret tar ju betalt bara för att det är det osv... Billabong har väl bomull i sina t-shirts också menar jag... inte bättre kvalitet utan bara ett häftigt märke. Kul att ha dyra fina kläder till kidsen, men när det ändå måste bytas ut nästa säsong så vete katten. Dessutom riskerar man att hamna i den sitsen du inte vill... dvs att ungarna kommer hem och säger att de inte godtar några andra kläder än märkesprylarna för att ni tidigare köpt det i tron att de höll bättre. Jag skulle vilja se det regnställ/vinteroverall som håller för krälande i lerpölar dag ut och dag in, skrapandes i asfalt, stenar, åkandes på rumpan i lätta snötäcken i backarna (= de åker på rumpan i jordhögar). Det må vara Lego, Reima eller vad tusan som helst. Sönder går det.



Nä, vet inte, men regnställ på Bloms i Mellerud kostade 117 spänn. Får jag byta till jul så är det trots allt ändå en slant kvar till 600 kr... Och det var snyggt det med.

2008-08-15 @ 14:29:34
Postat av: JennyPenny

Ja att dyra märken inte alltid är lika med kvalitet fick vi ju svart på vitt i vintras när jag köpte ett Warp-ställ för dyra slantar till Prinsen, sen kom jag över ett billigt Aquatex i Ullared. Vilket som höll tätt i alla väder hela vintern? Det från Ullared såklart, det andra släppte igenom väta andra dagen.

Och vad gäller Puma, hör jag det ordet en enda gång till så spyr jag!! Det är Puma hit och Puma dit! Idag gjorde jag glasklart för Prinsen att det är fullständigt skit samma vad det står på tröjan, det viktigaste är att man själv tycker den är fin och att man trivs med den.

2008-08-15 @ 23:25:06
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/
Postat av: Syster Yster

Låter som en klok kvinna! Vi har sluppit Puma-tjafset här, men det kommer väl. Och kommer att stöta på lika stort motstånd, det kan jag lova. Det enda i Puma-väg vi har är det otroligt billiga linnet vi köpte i 4-euro-affären på cypern!



2008-08-17 @ 22:17:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback