Vilda tappar dom och Lilla får dom

Lilla får tänder, not so very kul kan jag säga. Hon är helt personlighetsförändrad och piper mest hela tiden, inte ens på skötbordet är det roligt längre., och det är bara att bära bära bära. Skönt med tanke på att hon väger över tio kilo. 
Den första sprack igenom i lördags och då trodde jag i min enfald att det värsta var gjort men i eftermiddags var tandköttet så svullet att inte ens den lilla vita spetsen syntes längre och dom små kinderna blossade röda av begynnande feber så tydligen är det fler som vill upp.
Prinsen och Vilda hade båda ungefär tio tänder vid sin ettårsdag och båda fick dom med start vid fyra-fem månaders ålder så jag har ju väntat ett tag på Lillas små gryn, hon är ju sju månader alldeles strax, men nu känns det som att det räcker med en. Hon kommer säkert bombas med tänder nu eftersom hon är "så stor", stackars liten. Som tur är har hon inga problem med att ta Ipren i flytande form, vi försökte ju med Alvedon supp dom första gångerna hon fick feber men att ta sig in bakvägen på henne är som att bryta sig in i Fort Knox. Hon ålar sig och skriker som om elden vore lös och beter sig som om jag stoppat upp en falukorv i kanalen på henne, att ta tempen är helt uteslutet då man faktist riskerar att göra henne illa på riktigt. Tyvärr får vi då förlita oss på örontempen och det är ju inte så tillförlitligt på ett så litet pluttöra men man kan ju i alla fall utröna om hon har feber eller inte.
Jag har hört nånstans att man kan stryka på flytande Alvedon/ Ipren på ett ömmande tandkött, ingen som provat det? Den enda lindringen jag vet, förutom smärtlindrande medicin, är kylda bitringar och isglass i plastpåse så morgondagen går åt till att forska mer på det området. Fler tips emottages tacksamt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback