What to do? What to do?

Jag funderar på att börja jobba igen till våren. Egentligen var ju tanken att jag skulle gå hemma med Lilla ända fram tills nästa höst, dels för att det är underbart och härligt på alla sätt att vara mammaledig och spendera dagarna med det finaste jag har men också för att det kan vara svårt att få förskoleplats under vårterminen. Dessutom fyller hon ju ett år i slutet av mars vilket innebär att hon skulle vara nästan precis ett när hon börjar och vi hade väl tänkt att hon skulle börja när hon är nästan ett och ett halvt.
Men så pratade jag med min käraste vän och granne Titti som sa att det är ju under våren som inskolningarna är lugnare, på hösten när tio-femton barn ska in finns ju nästan ingen tid alls för varje barn och det blir snabbt att man får lära sig att klara sig på egen hand.
Nu står jag som en åsna och vet varken ut eller in, jag staplar "för" och "emot" så får ni gärna lämna åsikter.

För att börja jobba nån gång i slutet av april

*Lugnare inskolning för Lilla, mindre barn och mer tid att anpassa sig
*Möjlighet till mjukstart då jag i så fall skulle kunna vara föräldraledig några dar i veckan och med våra oregelbundna arbetstider skulle det kanske bli två-tre kortare dagar i veckan.
*Mer pengar i kassan för familjen, möjlighet till dyrare sommarnöjen.
*Som det har varit med Prinsen och Vilda har det märkts en betydande skillnad på underhållningskrav när dom närmat sig året, dom har inte längre nöjt sig med att hänga på Öppna förskolan, gå till lekplatser eller softa med morsan.
*En del som säger sig veta påstår att det är lättare att skola in mindre barn (alltså runt året) eftersom dom inte har samma tidsuppfattning och inte upplever samma saknad när föräldrarna är borta.

Emot att börja jobba innan augusti

*Ska jag avsluta min allra sista mammaledighet innan jag måste? Lilla är fortfarande så liten och är det verkligen bra för henne att slängas in på förskolan så tidigt?
*Det är ju så skönt att bara gå hemma och sladdra, slippa tidiga morgnar och att släpa ut ungarna i ottan. Å andra sidan är det ju lättare att komma upp när man går mot den ljusa årstiden än när regnperioden är på ingång.

Jag vet ju att det finns många kloka människor som läser, kan ni inte hjälpa mig?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback