Kommunal, ett fackförbund i tiden? Knappast.

Läste nyss nån reklamremsa på Familjeliv, det stod "alla andra hämtar tidigt" och var från fackförbundet Kommunal. Min första tanke var, bra att dom äntligen börjar ta lite ansvar för sina medlemmar och kämpar för bättre arbetstider men när jag sen läste vidare så stod det "Kommunal kämpar för bättre öppettider på förskolan".
Jag är inte förvånad.
Däremot är det högst förvånande att ett fackförbund kan låta bli att skämmas inför sina medlemmar som varje månad betalar dyra pengar för medlemskap utan att få ett skit för dom.
Vi kommunalanställda, jobbar fortfarande enligt samma riktlinjer som min mamma gjorde under sextiotalet. Vi har delade turer till och med på vardagar, dom flesta jobbar varannan helg och ska vi ta ut en semesterdag så dras det inte bara den dagen utan lite mer så det blir drygt en dag för varje uttagen dag. Och allt det till en kraftig reducerad lön.
Men såklart, bättre öppettider i förskolan, kanske helst dygnet runt, skulle ju helt klart förbättra villkoren för småbarnsföräldrar. Allra helst för ensamstående, på så vis skulle dom ju helt kunna släppa ansvaret för sina barn och jobba mycket mer, man skulle till och med kunna jobba varje helg om man bara slapp det där med "ansvar", "kärlek", "familjeliv" och annan skit.

Kommentarer
Postat av: Anders

Det är oerhört viktigt att man säger ifrån när ett fackförbund inte representerar sina medlemmar på ett bra sätt. Precis som du gjort.

2011-12-24 @ 14:12:14
URL: http://fackförbund.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback