Lugna gatan

Idag har jag spenderat tre timmar på Näl's "Obstetriska mottagning", låter både finare och roligare än det är kan jag lova.
Det hela började med en vanlig kontroll hos barmorskan, när jag beskrev hur sammandragningarna kändes och hur Lilys rörelsemönster varit dom sista veckorna blev hon fundersam och ville genast ringa förlossningsjouren. Jag - som inte tänkt så mycket på det utan bara trott att det nog är så det är att vänta trean - fick isbitar i magen, varför blev hon oroad? Och när jag sa att bebisen känns stor och magen mättes var den inte alls så stor som förväntat men då sa hon "ja, den har ju inte krympt i alla fall..." och funderade vidare. Jag skänkte Lily en tacksam tanke för att hon rörde på sig hela tiden, att sitta där med orosmolnen för ögonen utan att känna fosterrörelser hade varit döden.
Väl uppe på Näl fick jag först sitta med blåa ploppar på magen och registrera bebishjärtljud och eventuella sammandragningar, nervös och superstressad satt jag där och såg hennes hjärtljud svaja mellan 115 och 176 slag/ minut och Prinsens förlossning snurrade i bakhuvudet. Hans hjärtljud sjönk ju för varje värk och ville inte riktigt komma tillbaka ordentligt och det blev en rask avslutning med sugklocka, men han var ju i alla fall fullgången och skulle inte behöva spendera dom närmsta tio veckorna i kuvös efteråt.
När barnmorskan kom in frågade jag henne men hon var så nöjd så, "det är precis så det ska vara, en pigg och aktiv bebis!" kvittrade hon och jag slappnade av lite.
Efter ett ultraljud, som för övrigt konstaterade att lilla fröken Tvärsemot därinne låg på tvären, och kontroll av livmodertappen kunde en för tidig förlossning avblåsas och jag fick gå hem efter att dyrt och heligt ha lovat att gå direkt hem och vila. Läkaren tyckte det var helt befängt att jag skulle jobba mer men då jag övertygat henne om att jag bara hade två dagar kvar och lovat att inte göra mer än nödvändigt muttrade hon att "jaja men du måste ta det lugnt nu!"
Så lugnt var ordet, jag och barnen har haft en myskväll med härlig kvällsmat och fniss vid bordet, Mannen jobbar natt men hade dammsugit och gjort så fint här hemma innan så nu när barnen somnat ska jag bara duscha och sen lägga mig i sängen och kolla tv.
Lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback