Datasupport.se

Jag är inte bara mamma, hushållerska och städerska. Jag är även datatekniker.
Här hemma är det ett ständigt pågående krig om vem som ska använda Spotify och vem som ska få använda Mannens sprallans nya laptop, och det gäller att hålla räkningen på vilket barn som använt vad sist. Förutom det måste man även komma ihåg lösenord och veta vilken sida det där bästa roligaste spelet fanns på samt hur man hittar alla bidragen till melodifestivalen.
Alla dom där sakerna klarar jag, inga problem, jag står där med stekspaden i ena handen och delar på bråkande barn med andra, klickar fram rätt adress med foten och skriver ner titeln på Eric Saades senaste med andra foten.
Problemen börjar när man hör "mammaaa... det hände nåt..." eller "ameeeen! Nu funkar det ju inte!!!" Allra värst är det när båda barnen kommer från varsin ringhörna och bredbandet plötsligt fått för sig att stöta på anslutningsproblem, en sak som händer alldeles för ofta. Men så har vi ju trygga och pålitliga Bredbandsbolaget också...
Då blir det till att kavla upp ärmarna, reparera anslutningar, starta om datorer, ringa support och skälla, koppla om routers och sladdar och vänta tålmodigt tills anslutningen lika plötsligt hittar signal igen. Ibland är det lite enklare problem som behöver lösas, som att Vild klickat fram åtta olika flikar och datorn inte klarar mer "Bolibompa.se" eller att Prinsen råkat hamna på nån shady sida som hängt sig, men jorå; en mamma/datatekniker/medlare klarar väl det med?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback