Vecka 18

"Det är helt normalt att ha gått up mellan 3-6 kg vid den här tiden i graviditeten."
Jag har gått upp fem kg. Alltså är jag helt normal.

"Bebisen är mellan 13-14 cm stor och väger ca 230 gram."
Undrar just vad resten av dom där fem kilona är? Godis? Fika?
Med Vilda hade jag bara gått upp ett kg i vecka 23-24, det syntes knappt att jag var med barn och inget var jobbigt. Jag cyklade till jobbet, hade inga problem med vare sig trappor eller att stå framåtböjd och alla kläder passade.
Den här gången är jag som en elefant, jag kan knappt gå utan att få andnöd, att nå ner till golvet är i stort sett omöjligt, kläderna sitter åt och folk frågar nu inte längre om det är två utan tre...
Väldigt roligt.

"Runt den här tiden kan bebisen känna av alltmer intryck från världen utanför och gör sin närvaro känd genom sparkar och buffar. Dom nervbanor som tar emot och processar signaler från hörselcellerna har utvecklats vilket innebär att bebisen nu kan höra."

En sak som däremot är väldigt rolig är att man nu kan känna dom små sprattlen utanpå magen, Mannen kände för nån vecka sen och ikväll efter kvällsmaten lade jag mig på sängen med barnen och pressade ner deras små händer mot livmodern. Dom ropade och fnissade och lillasyskonet svarade förstås med glada små knuffar. Ibland när nåt av barnen skriker i närheten av mig så känner jag hur det snurrar därinne, allra helst om det är ett plötsligt rop, och det har nu visat sig vara ett oslagbart knep för att få tyst på bråkande och gnällande barn. Så fort dom höjer rösterna säger jag "nämen oj vad du ropar nu! Det hörs ju ända in till bebisen, den sparkar mig massor nu." och så är det arga och sura bortglömt och fokus går istället till magen.
På måndag ska vi göra ultraljud, så spännande! Jag hade ju helst sett att man berättade könet då men det är ju bara att glömma, vi ska ju ändå få veta det i november så vi får väl ge oss till tåls. Min omröstning, som förvånansvärt få röstat i, säger ju att det blir en tjej och jag tror nog vi får gå på det.

Kommentarer
Postat av: Eva Sjöberg

Resten av vikten är:

Livmodern (den växer faktiskt, trot eller ej... ;-) )

Moderkakan (nödvändig attiralj... :-) )

Fostervatten (är det konstigt att ungar gillar att bada...??)

Ökad plasmavolym (det är därför Hb't beter sig knasigt när man är gravid)



Så var inte orolig du =)



Eva

2010-10-14 @ 11:58:05
Postat av: PocketDream

Då röstar jag på en kille för mera jämnvikt!

Kul att få läsa om din vägbula här på bloggen, mycket spännande med utvecklingen =) Kram

2010-10-14 @ 23:49:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback