Mammor i Sveriges land; skärpning!

Nu har jag suttit med näsan på Familjeliv en bra stund och läst det ena sura inlägget efter det andra om hur hemska alla män är som inte uppvaktar sina hårt arbetande flickvänner/ fruar på Mors dag och helt ärligt; vad är det för fel?
Mors dag må vara ett påfund av handeln från början men det har blivit ännu en dag då bittra och gnälliga mammor med dålig självkänsla kan sura över att dom inte blivit uppvaktade med fanfarer, konfetti, helikopterflygningar, juveler och parader av SINA MÄN! Inte barnen utan männen.
Förlåt mig, har jag missförstått något? Var det inte MORS dag? Ska då inte barnen uppvakta? Är tanken att pappan ska uppvakta först sin fru och sen också sin egen mor?
Jag vet att jag ylade över min uteblivna morsdagspresent för nåt år sen men i ärlighetens namn var det mer snack än verkstad, självklart skulle jag också bli besviken om varken Mannen eller barnen skulle komma ihåg en sån dag men jag förväntar mig ingen särskild uppståndelse. Fina teckningar och papprullar med glitter är också fint och framförallt; det kommer från barnen.
Visst måste man styra upp ett firande eller ett presentinköp och självklart är det fint om man får hjälp med småbarn och hushållsjobbet en sån dag men jag tror ni förstår vart jag vill komma med mina åsikter.
Tydligen har det blivit en anledning till skilsmässa att inte bli tillräckligt uppvaktad den här dagen, mammor landet över packar sina väskor och går i vredesmod ut genom dörren. "Där fick han minsann. En vecka utan hushållerska/ städerska/ tvätterska/ barnskötare kanske lär honom att köpa halsband till nästa år."
Pytt, nästa år har han en yngre, gladare och kåtare tjej att köpa presenter till.

Kommentarer
Postat av: PocketDream

Bra skrivet... Tänker på min egen stackars mamma och alla mors dagar som passerat utan att jag ringt henne. Och inser att hon är en av de mest tålmodiga och kortsinta människor som finns. Hon finns alltid till hands, är alltid glad, alltid stödjande, alltid allting. Och så tänker jag att det dessutom måste va lättare att leva på det sättet än att kasta anklagelser runt sig så fort man känner sig försmådd?

2010-06-01 @ 23:13:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback