Vad gör man för sina barn?

Har precis sett "Mamma till en mördare" på fyran, programmet väckte många frågor och jag känner att jag måste dela med mig, vill höra andra åsikter.
Hur mycket kan man förlåta när det gäller ens barn? Kan man fortsätta ha en relation även om barnet gjort något man inte kan förlåta?
Jag menar, ens barn är ju alltid ens barn. En vanlig människa älskar ju sitt barn över allt annat och man försöker så gott det går att skydda det från allt ont, men ibland händer det ju saker längs vägen. Ingen kan ju styra en psykisk sjukdom eller en förvärvad hjärnskada, någon som varit som vem som helst kanske förändras och blir en främling på bara några få månader. En främling som skadar andra, som tappar sin empatiska förmåga och släpper sina hämmningar.
I dokumentären fick man bilden av en ganska vanlig kille som växt upp i en vanlig familj med vanliga intressen och vanliga rutiner men som i vuxen ålder utvecklade en paranoid schizofreni. Han som varit en liten pojke på fyra år och som badat i havet varje sommar med sin familj fick plötsligt för sig att han var tvungen att hugga ihjäl sin pappa, han som levt ett liv som vem som helst med kärleksfulla föräldrar och många vänner tog sin sambos liv då han trodde hon hörde hans tankar.
Nu sitter han inspärrad på Lillhagens klinik där han får behandling och mediciner för att kunna leva ett nästan normalt liv, hans mamma säger att hon inte kan förlåta det han gjort men att han trots allt är hennes son.
Trots allt är hon hans mamma.
Dom orden skär nästan sönder hjärtat på mig. Jag föreställer mig att något liknande skulle hända Prinsen eller Vilda, vad som än händer har vi ju det förflutna och det är ju fullt av kärlek så hur skulle jag kunna döma dom och vända dom ryggen? Även om dom gjort något förfärligt mot någon annans älskade unge så är det ju ändå mina barn. Kan den kärleken ta slut? Kan man få nog av sitt barn och dess beteende?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback