105 år med moderaterna

Efter vilda diskussioner angående mitt förra inlägg tycker jag det är på sin plats med en historisk tillbakablick;

1904-1918: Nej till allmän rösträtt

1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet

1919: Nej till åtta timmars arbetsdag

1919: Nej till kvinnlig rösträtt

1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige

1923: Nej till åtta timmars arbetsdag

1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige

1927: Nej till folkskolereform

1931: Nej till sjukkassan

1933: Nej till beredskapsarbete

1934: Nej till a-kassa

1935: Nej till höjda folkpensioner

1938: Nej till två veckors semester

1941: Nej till sänkt rösträttsålder

1946: Nej till fria skolmåltider

1947: Nej till allmänna barnbidrag

1951: Nej till tre veckors semester

1953: Nej till fri sjukvård

1959: Nej till ATP

1960-talet: Ja till apartheid. Moderaterna tog avstånd från alla sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och var emot det svenska stödet till ANC

1963: Nej till fyra veckors semester

1970: Nej till 40-timmars arbetsvecka

1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63

1974: Nej till fri abort. Den 29:e maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i  den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till 18:e graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej

1976: Nej till femte semesterveckan

1983: Nej till löntagarfonderna

1994: Nej till partnerskap för homosexuella

1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU-parlamentet röstade för ett erkännande men dom moderata ledarmöterna röstade nej.

2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade kriget utom moderaterna

2004: Ja till sänkt a-kassa och sjukpenning

2006: Nej till sex timmars arbetsdag

2006: Nej till gröna jobb

2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn

2006: Nej till höjd a-kassa

2006: Ja till sänkt a-kassa

2006: Nej till höjd sjukersättning

2007: Ja till sänkt sjukersättning

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja men den här tillbakablicken summerar väl den här diskussionen riktigt förtjänstfullt tycker jag. Känns tryggt att detta historietyngda parti sitter vid rodret. Eller?

2009-01-19 @ 22:26:05
Postat av: taurus

Ja det är för hemskt.....Vilken tur att det inte är Moderaterna som jag röstar på, eller är aktiv i, då kan jag bära huvudet högt ännu ett tag. Alliansen har gjort mkt bra också inte bara dåligt. P.S jag skulle kunna göra en lika dan lista för Sossarna eller kommunisterna eller miljökommuni förlåt miljöpartiet........den listan hade inte blivit speciellt smickrande den heller.



P.S till Syster Yster.....det aliaset är lika anonymt som Taurus, apropå att skriva namn. Jag kallar mig Taurus för att det är mitt stjärntecken.



2009-01-19 @ 22:31:57
Postat av: Moster Carina

Med stigande ålder och alltför mycket införskaffad cynism resignerar man. Jag kan inte tänka mig att rösta borgerligt, men en devis, vilken jag tycker står för hela deras ideologi är "Var och en är sig själv närmast" och ibland måste man anamma denna tanke för att inte fortsätta i en ohållbar situation. Vänta tills maken har studerat klart, men gå sedan vidare. Före du är 45 och dörrarna stängs!

2009-01-20 @ 08:50:03
Postat av: Syster Yster

Så sant käre Taurus! Jag skickar ibland in mina inlägg via min pucko-telefon Eskilsson och den funkar som den vill. Självklart är det jag och självklart ska det stå det också! Så kära syster, här nedan skriver jag inlägget en gång till så kan du ta bort det första jag skrev i går. Thanx!



**

Ja men den här tillbakablicken summerar väl den här diskussionen riktigt förtjänstfullt tycker jag. Känns tryggt att detta historietyngda parti sitter vid rodret. Eller?

**

2009-01-20 @ 13:50:04
Postat av: Puddinglover

Jaaaaaa höj A-kassan o finansiera det med sänkta löner inom vården! strålande ide :P

2009-01-20 @ 18:07:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback