Bitter kund

Jag har spenderat dagen på stans köpcentrum, den stundande 40-årsfesten krävde en del förnyelse i garderoben. En sak jag funderat över är det där med provrum, det finns ju alltid ett ställ precis utanför provrummen för att man ska kunna lämna av alla grejer man inte ska ha och så hänger personalen tillbaka allt. Det är ju fullkomligt orimligt att jag som kund ska springa runt och leta upp alla ställen där jag hittat kläder och dessutom skulle det ju ta en enorm tid, det vore ju som om jag skulle plocka in disken i köket efter en middag på restaurang eller att jag skullle behöva städa upp allt hår när jag klippt mig.
Det är bara en affär där detta ställ inte finns; Kappahl. Där förväntas man som kund hänga ut allt igen på rätt ställe. Jag kan säga så här; om jag nånsin får ett par timmar för mig själv att spendera på shopping så inte fasen lägger jag tid på att göra personalens jobb! I såna lägen får jag istället revoltproblem och smyghänger allt fel och skapar därmed ännu mer problem. 
I USA får personalen i klädaffärerna provision, direkt man kommer in så kommer någon fram och hälsar, berättar vad dom heter så man kan be om hjälp om man vill och man känner sig verkligen betydelsefull som kund. När man ska prova så låser dom upp ett provrum som man sen låser från insidan så man kan känna sig fullständigt säker på att ingen ska slita upp dörren när man står där i bh och trosor. Sen kommer dom tillbaka efter en stund och knackar på och frågar om man behöver en annan storlek, annan färg eller kanske nåt helt annat.
Här i Sverige får man be om ursäkt innan man vågar tilltala en expedit "ööh...ursäkta mig...?" har hon tid så tittar hon upp och suckar som svar. Som idag inne på H&M, jag letade efter ett särskilt linne i svart och hade då mage att uppta en snorkig expedits dyrbara tid, "det finns i så fall på den svarta avdelningen" svarade hon bara kort och viftade bortåt med handen. "Men kära värld! Jag jobbar inte här! Vill du sälja skiten till mig eller inte?" var ju vad jag ville skrika, men såklart sa jag bara tack för hjälpen (?) och gick för att leta själv.
Alltså, vad är det med folk? Kan man inte bara va trevlig?

Kommentarer
Postat av: AnnaSara

Ja, det är inte utan att man funderar på hur de tänkter när de ser sin framtid som butiksbiträden.. Eller ser de nån framtid över huvud taget?

2008-03-21 @ 09:11:46
URL: http://ihuvudetpatjata.blogspot.com
Postat av: Angelica

Fy vad sur jag hade blivit!! Jävla skitkärring!! Ja... Det räcker så... =)

2008-03-21 @ 10:57:44
URL: http://murklanoangelicas.blogg.se
Postat av: taurus

ja det är mer än en affär som borde ha provision för sina expediter. Fan vilken service man skulle få då.

2008-03-21 @ 13:05:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback