Flamskyddsmedel

Idag hade jag värsta utflyktsplanen, jag och barnen skulle åka till Emaus (en bondgård i Uddevalla där man får klappa alla djuren, rida på hästarna m.m) med matsäck och vara borta hela dagen. Vi köpte engångsgrill på Shell och tjugopack frysta hamburgare på Lidl och for sen raka vägen mot kusten, barnen sjöng och var glada i baksätet och livet var toppen.

För att undvika det berömda blodsockerfallet så packade jag upp grillen med en gång vi kom fram, "skitenkelt!" sa hon i kassan på Shell, "bara att tända på!" och det var precis det jag gjorde. På den bifogade bruksanvisningen stod det att kolen var omslutna av specialimpregnerat papper och skulle brinna i cirka femton minuter innan glöden infann sig och man kunde börja grilla.

en sekund hade pappret förvandlats till aska och kolen låg ensam och kall kvar i aluminiumlådan. Inga problem, man har väl varit med förr, jag knöcklade ihop baksidan på dagens tidning och började knäppa med tändaren men tydligen hade den just tagit ut kompledigt och vägrade fungera. Jag stod där och knäppte och knäppte men allt som hände var 1, jag såg superlöjlig ut där jag låtsades ha läget under kontroll med svetten rinnandes, och 2, grillen fortsatte vara kall men hade nu små strutar av tidningspapper uppstickandes på olika ställen. Barnen kom förbi med jämna mellanrum och undrade om jag inte ville leka med dom i piratskeppet eller om vi inte skulle gå in till kattungarna snart? Och när skulle vi äta egentligen?

Ett tag blev jag lite paranoid av ångorna från grillen och det kändes som om jag var omgiven av präktmorsor med hemgjorda äggmackor och ekologisk saft och där stod jag med en påse frysta hamburgare från Tyskland.

Jag var precis på vippen att ge upp och började förbereda mig på att ge barnen bröd med ketchup till lunch när en kille vid bordet bredvid erbjöd sig en fungerande tändare, och strax hade vi två och hans kompis med förenade böner fått liv i grilljäveln! Så efter en dryg timmas slit glödde det så bra det nånsin kunde och vi lade på våra utländska hamburgare, jag fick leta upp några halvrena pinnar som jag spritade med handsprit och använda som grillbestick och till att dela bröden med och sen njöt vi av våra halvbrända hamburgare med ketchup och dressing.


Kommentarer
Postat av: taurus

ler Ja det finns mkt roligt man kan vara med om....själv kör jag alltid med jägarkök. Du kollade väl att det inte var eldningförbud. Då är inte engångsgrillar tillåtna heller.



/Brandombudet :-)

2008-07-18 @ 09:34:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback