Pilates, yoga och Tai Chi

Har just kommit hem från ett träningspass, Body balance 60 min, och känner mig piggare, mjukare och tre cm längre än när jag gick in i lokalen. Det var första gången jag var där och läste bara snabbt om passet på nätet innan jag bokade så jag visste ingenting om vad man skulle göra, det stod "en blandning av Pilates, yoga och tai chi" och i min enfald tänkte jag att det kude väl inte vara så jobbigt.
Eller hur.
Lokalen var nedsläckt och lystes bara upp av levande ljus och ett litet lysande träd, lugn musik strömmade ur högtalarna och alla satt på mattor på golvet, ingen pratade och ingen hade skor. Uppvärmningen som följde var varierade rörelser som kallades "solhälsning", "krigaren", "solens krigare" och "kobran", jag kan säga att det ser jävligt enkelt ut när man ser det på tv men att göra det själv...inte lätt.
Jag böjde och töjde och efter passet på avslappningen kände jag att jag jobbat igenom varenda muskel i kroppen, det brände i magen av ansträngning och hela jag var slut. Verkligen ett skönt sätt att öka smidigheten, rörligheten i alla leder  och styrka, jag tänker absolut fortsätta en gång i veckan.
Man kan ju undra hur man kan låta kroppen förfalla som jag har gjort, den är ju liksom byggd för rörelse och det är ju inte konstigt att överviktiga har ont i leder, knän och ryggar, tänk på allt som ska bäras upp. Det känns som om jag varit fången i ett skal dom senaste åren, varje gång jag sett mig själv i spegeln har jag fått en chock och undrat vad i hela friden som hänt, "det där är ju inte jag!" men det är tyvärr den bistra sanningen. Förhoppningsvis menar jag allvar med min träning nu och slappar inte till mig som jag gjort alla andra gånger, kanske kan skalet spricka nu och den riktiga jag får komma ut. Jag lovar inget men jag ska verkligen försöka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback