Jävla ungjävlar!!

Oj. Martin är arg. Tack och lov inte på mig, men på några jävla skitungar som drar runt på området. För ett par veckor sen blev en granne av med sin bil, för en vecka sen var det några ungar som hoppade på biltaken på parkeringen, inatt snodde dom Lillans trehjuling (visst är det otroligt?!) och körde iväg med, den hittade jag på väg till jobbet imorse, och nyss upptäckte vi också att Prinsen gamla 12" cykel (trickcykeln) var uppslängd i basketkorgen!
Men hallå!! Mammor och pappor!! Var är ni?
Inte nog med detta, när Martin kom hem från träningen såg han ett par ungar åkandes på en Bobbycar, en sån där lite röd barnbil ni vet, han stannade såklart dom och frågade vems bilen var. "Det är min lillebrors." sa den ene. Eller hur! Den saknade klistermärken på exakt samma ställen som vår och vår är lämpligt nog saknad sen ungefär en timma. Kul. Precis som om vi har femhundra till en ny, nej jag tror inte det.
Martin åkte hem och hörde med mig om bilen fanns och åkte sedan tillbaka. Tokigt! Dom små snälla liven var spårlöst försvunna! Ojdå!
Martin kastade in sina grejer i hallen och sa "jag åker ut, jag ska leta upp honom och ta ett snack med hans morsa och farsa." Jag undrade om inte killarna hade försvunnit redan. "Du, jag letar tills jag hittar honom, och det gör jag." sa han och smällde igen dörren.
Så talar en riktig Gunvald!
För nåt år sen hände en liknande sak här på gården, ett par ungar snodde en cykel.
Det skulle dom inte gjort.
Martin satte av som en gasell efter dom och fick tag i en, släpade tillbaka honom och tvingade honom att avslöja vem som snott cykeln. Grannarna kom ut och vi väntade tålmodigt in en av dom andra killarna som kom lommandes efter ungefär tjugo minuter. Han började grina och be om förlåtelse, det var minsann första gången han gjorde nåt sånt här!
"Det skiter jag i!" sa Martin "vi ringer polisen!"
Efter en halvtimma kom polisen, satte en mycket ledsen liten kille i bak och körde hem honom till mamma.
Jävla ungar! Fattar dom inte hur mycket det förstör? Vi har inga pengar till nya cyklar och leksaker, dom straffar ju både oss och barnen! Har dom inte lärt sig vad som är mitt och ditt? Skulle verkligen vilja tala med deras mammor och pappor, dom kanske har alla pengar i världen och kan handla nya cyklar, en ny Bobbycar och lacka om biltaket åt oss?

Kommentarer
Postat av: taurus

Ja det finns gott om ohängda slynglar. Ett tips till nästa gång, som jag själv med framgång använt. När ungen använder något som man vet eller tror sig veta att det inte är deras, eller deras familj, så kan man ta med både ungen och grejen (bobbycaren eller cykeln, eller vad det nu är.) til föräldrarna och fråga om det är som ungen säger. Då händer oftast en av två saker a) Ungen backar ur och sägar "Jag bara skojade" och drar, då vet de att de ha ögonen på sig. b) de följer med och föräldrarna ser frågande på ungen och frågar vad fan han sysslar med. Alternativet är att det faktiskt är deras grejor, då får man igång en bra diskussion i grannskapet om mitt o ditt. Se också till att namna grejorna med pemanentpenna så är bevisningen lättare.

2007-10-15 @ 10:12:28
Postat av: Jenny Svenson

Alternativ tre är väl att spöa upp kvarterets ungar i förebyggande syfte. Bara för att klargöra vad som gäller liksom.

2007-10-17 @ 21:39:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback