Hemmaspa

När jag fyllde trettio för ett par månader sen så fick jag ett presentkort på Kicks, det var som en fantasi att kunna strosa runt och fylla varukorgen med allt jag ville ha utan att behöva tänka på pengarna, hur bra som helst! En av sakerna jag köpte var en paket med hårfärg, såhär mitt i vintern får man väl göra vad man kan för att pigga till vardagen och eftersom jag solar ganska regelbundet så tänkte jag att lite mörkare hår vore på sin plats.
Ett par dar senare när jag skulle ge mig på den där lådan så insåg jag hur extremt komplicerat det var, det var först flera olika små flaskor med färg som skulle blandas på ett speciellt vis sen fanns det en plastförpackning till i paketet och den innehöll ännu fler flaskor och tuber som man skulle ha när man gjorde slingor. Hela apparaten kändes oöverstiglig och jag la lådan på badrumsskåpet.
Ikväll tänkte jag ha hemmaspa, jag var ju ändå så gott som ensam när barnen somnat, jag skulle raka benen och bada fotbad och sitta och mysa med lite vin men så fick jag syn på lådan. Ikväll skulle det ske, jag lusläste beskrivningen och började sen skvätta ner hela badrummet med en lila gegga. När allt var klart gav jag mig på slingorna, det kändes inte alls svårt och jag anade att jag gjort fel, den färgen skulle sitta i mellan tjugo och trettio minuter och jag satte mig lugnt för att blogga under tiden.
På ett kick hade 35 minuter passerat och jag sprang in på toa för att beskåda misären, först såg alla slingor helt vita ut och jag började snyfta och räkna på hur många tusen vi skulle kunna avvara till frisören men när jag väl duschat ur det mesta så var nyansen mer ljusröd an vit. Får väl gå.
Annars tycker man ju att jag borde ha lärt mig vid det här laget, det är sällan jag får till det med hemmafärgning. Eller hos frisören för den delen, sist jag var där för att färga så tyckte tjejen att hon behövde en omgång färg till eftersom mitt hår är så tjockt och suger mycket färg, så hon fixade och grejade en bra stund och sen fick jag betala trehundra extra...
En gång på den gamla goda tiden i USA hade jag precis kletat i färg när min vän Malin tvingade mig åka med och lämna "hennes" barn på karateträning. I USA är det inte frågan om en kvart eller så för att ta sig genom stan, nej där pratar vi om timmar för att komma från punkt A till punkt B, så när vi kört i dryga 40 minuter för att komma till träningslokalen insåg jag att min hårfärg aldrig mer skulle bli sig lik. Ytterliggare 40 minuter senare (alltså dryga 80 minuter efter att jag lagt i färgen) ställde jag mig i duschen och tvättade flera gånger för att mildra det eldigt röda jag fått. Nu blev det inte så farligt, mitt hår var kanske lite väl orange-rött i ett par veckor men jag har ju alltid gillat mycket uppmärksamhet så jag överlevde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback