Är det bara fula människor som säger att det är insidan som räknas?

Kollade ikväll på "Top model" och förfasades över att jag, som avskyr mode, utseendefixering och smala kroppar, satt där och kunde varje namn i den äckliga såpan! Är det verkligen okej att man kablar ut budskapet att dom två flickorna Whitney och Diana är "plus size models"? Dom är ju för tusan helt normalviktiga!
Men om tv och alla viktiga människor i modevärlden tycker dom är "plus" då borde väl jag och mina likar söka till närmsta cirkus?
Jag gjorde ju mig ovän med typ 20.000 människor på ett kick bara genom att göra ett surt inlägg på Engla's blogg. (Finns som två kommentarer från Jenny under hennes inlägg "vagnmobil")
Tycker det borde vara straffbart och klassas som barnmisshandel när man redan från start tvingar in sina små i anorexians och ångestens klor, och jag kan inte hjälpa det men jag tycker nog hon borde gå rakt i fängelse utan att passera gå. Tror att hon, liksom alla flådiga tonårstidningar, tvingar unga tjejer till att vara smärtsamt medvetna om vad som väntas av dom så fort dom går utanför dörren. Man ska vara smal, sminkad och snyggt klädd i dom dyraste märkena. Annars kan det kvitta.
Den s.k "modegurun" tycker ju till exempel att H&M är rena rama Ge-Kås och borde brännas, alla borde istället handla på "Dyrast, finast och exklusiiiivast".
Jag ska lära min tös (och son såklart) att det enda som räknas är insidan, visst ska hon få sminka sig och ha fina kläder men det ska hon känna är en accessoar och ett komplement till sin underbara personlighet. Har man ett gott inre och ett stort hjärta så kommer man längst i livet, jag menar vad fan spelar det för roll om Englas stackars flicka kommer till dagis i Dior-skor, det skiter ju ungarna i! Man måste ju ha något att visa bakom sina dyra och fina kläder annars lyser det snart igenom vilken rutten person man är.
Kanske lyser det igenom på mig att jag alltid blivit retad för min kropp, mina kläder och min person och kanske är det därför jag blir bitter och elak mot dom som bara bryr sig om sitt yttre, men jag kan inte låta bli att undra om dom verligen har nåt att visa bakom sitt utseende?
Visst var det jobbigt i skolan, att varje dag ha ont i magen och att alltid känna att man inte dög till, men idag kan jag ärligt säga att det är mycket tack vare det som jag är den jag är. Jag är stolt över mig själv och tycker att jag är fin och värd att älska även om jag har rött hår, lite för många kilon och inte bryr mig det minsta om mode. Jag är tacksam att jag inte är som dom som retade mig för jag har insett att man är en bättre människa och har större självförtroende än dom andra stackarna som känner att dom måste trycka ner en annan människa för att duga.

Kommentarer
Postat av: svärmor

bra Jenny du har fattat hur allt hänger ihop
jag är stolt över dej!

2007-08-29 @ 23:45:32
Postat av: svärmor

bra Jenny du har fattat grejen
jag är stolt över dej

2007-08-30 @ 00:27:57
Postat av: svärmor

jaha nu vet jag hur man kommenterar... trodde inte att den första kom med....svärfar hälsar

2007-08-30 @ 00:33:22
Postat av: Mig

Bra! Det är alltid roligt med kommentarer på bloggen, då känner man sig uppskattad! Hälsa min kära svärfar så gott och påminn honom om att han är farligt nära ett inlägg som vittnar om dåligt med löpsteg... Puss!

2007-08-30 @ 00:43:33
URL: http://www.newsfromthecloset.blogg.se
Postat av: AT

Det var det värsta jag läst på länge det här! varför har du inte sagt nåt om detta förut?? Alltså om dig själv. Jag fattar ingenting nu, du som är så underbar o fin kan väl inte ha blivit retad?! Du är ju en av de intelligentaste o finaste människor som går på denna jord!!!!
Älskar dig såååå mkt och vill alltid ha kvar dig i mitt liv. Du ger mig så mkt gott och jag önskar att jag vore mer som du!!!
Puss

2007-08-30 @ 08:18:33
Postat av: Kramhilda

Underbart om jag blir förälder så är det
det första jag ska lära mina barn och det är att man är barn när man är lite och ite miniatyr vuxen. Det är och förblir så att insidan räknas. Härligt

2007-08-30 @ 17:29:26
Postat av: Marlene

Jaha nu har jag äntligen funnit ut vilken j-kla blogg det var du kollat in och läst alla kommentarerna. Men ärligt..vad händer undrar man ju? Ursäkta men jag måste ta en paus och AS-garva.......vad f-n är det för fel på alla dessa brudiga brudar. Får man inte längre ha en åsikt, vilket du med all rätt hade i detta fallet. Nej jag tror jag dör..har kollat igenom hela bloggen (englas alltså) och börjar fundra på vad som är viktigt för folk egentligen, uppenbarligen bara ytan. Mycket skrämmande. Kram marlene

2007-08-30 @ 21:08:12
URL: http://marlenek.blogg.se
Postat av: Syster Yster

Håller definitivt med dig, det verkar fullständigt respektlöst mot sitt eget kön att I BARNVAGNEN visa tjejer att det bara är sånt som räknas. Och som du skriver, vi tjejer ligger inte direkt på plus från början. Visste du att färdigutbildade ekonomer (min bransch ju...) är helsjuk: tjejer får i snitt 2000 kr mindre i startlön när de kommer ut från högskola/universitet? Va? Varför då? Tja, antagligen för att vi redan från början (förbannade Engla å alla andra som bara tycker "å vad söööööt vagnmobil") blir matade med att tjejer ska behaga, vara vackra etc etc. Jag skyller inte allt på detta, men visst är det snett hela samhället? Kvinnor förväntas vara 20 år, ha en utbildning som är kalasbra (tagit många år), ha skaffat barn och familj och bara vilja arbeta 180% och vara vackra och glada samt ha en arbetslivserfarenhet på 30 år.
Varför i allsin dar måste tex klädbranschen och leksaksbranschen styra in oss i fack från början? Se bara i leksakskatalogerna, det är väldigt obvious var tjejer ska titta och killar (rosa/grått). Kolla i klädbutiker, varför, käre värld behöver en liten flicka på ca 10 ha BH?! Varför? Och jag ställer frågan: varför måste småflickor sminka sig? Är det nödvändigt att 8-åringar kommer till skolan i läppglans och mascara? Kan man inte få vara barn hur länge man vill och framför allt, kan man inte få vara ok ändå som du skriver? Oavsett hur många valkar vi har eller om vi är totalt modeinkompetenta.
Gud vad mycket som bara rann ur. Hänger inte ihop men jag antar att du fattar poängen. Lägg ner Englas förbannade blogg...Hade aldrig läst den innan och ska inte göra det igen, det kan jag försäkra.
Tack för mig.
Puss

2007-08-31 @ 14:44:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback