Grillväder!

Nu när vi ska flytta inser jag att mitt kunnande inom vissa områden är lite torftigt, det gäller väl överlag allt som har med trädgårdsskötsel att göra men också invändiga reparationer vore bra att kunna mer om. Jag tänker att nu är en bra tid att lära sig, tapetsera till exempel är bra att kunna själv, så svårt kan det väl inte vara? Vårt nya sovrum är ju i rätt alarmerande behov av en lyxig tapet så det har jag tänkt att jag och Mannen ska slå oss på när vi flyttar in.
En annan sak jag länge tänkt att jag ska lära mig är att grilla, det gör ju folk till höger och vänster och det ser inte alls svårt ut. Hittills har ju antingen Mannen gjort det eller så har jag åkt snålskjuts på grannarna när det vankats grillväder, men snart kommer jag ju stå där själv i en egen trädgård och då vore det på sin plats att kunna själv. Så igår bestämde jag att det var Mannens tur att brottas med hungriga barn, duka bordet och fixa tillbehören medan jag lojt stod vid grillen och vände kycklingfiléer i solen. Själva tändvätske/grillkols/upptändingen lärde jag mig förra veckan så det kapitlet hoppade vi över igår, jag kom ut med färdigmarinerade filéer till en lagom varm grill och sen var det bara att köra. "Idag ska ni få saftig och god kyckling barn!" skröt jag och dissade Mannens brända och torra kyckling som bjöds flitigt förra säsongen.
Efter två minuter brann mina filéer och jag fick panik, jag hade redan vänt dom massor med gånger och ingenstans gick det att sänka temperaturen på grillen, innan dom ens blivit kroppstempererade på insidan var dom svarta på utsidan och Vilda stirrade på mig med fasa. "Mamma, jag gillar inte det där" sa hon och rynkade på näsan åt kolen på gallret.
Jag försökte ursäkta mig med att det inte var så illa för att vara första gången och jag gav även Mannen ett litet erkännande nu när jag insett att det inte var så enkelt att få till den där Morberg-känslan över grillen som jag trott.
Men skam den som ger sig säger jag, innan sommaren är slut ska jag stå där i förkläde med ett glas vitt i handen och flippa burgare, filéer och korvar som värsta BBQ-mästaren.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Går det inte att höja och sänka gallret på grillen?? Det är så man "justerar" värmen... ;)

2012-03-29 @ 08:45:32
URL: http://www.sportigajenny.blogspot.com
Postat av: JennyPenny

Värt att prova nästa gång, men vi har ju en såndär billigare variant med ett läge. På eller av liksom...

2012-03-29 @ 22:41:52
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/
Postat av: Kurren

Tapetsera är kul, men inte med easy up skit. Kletade massor av klister på väggarna och ändå drog de sig så det blev en glipa. Sista tapeterna satte jag med extra överlapp för att få till det vilket kanske inte alltid är så snyggt när det är mönstertapet. Lycka till!

2012-04-01 @ 16:08:41
URL: http://www.holgispysslar.blogspot.com
Postat av: JennyPenny

Värt att minnas alltså, jag har nog faktiskt hört det förr också när jag tänker på det. Säkert är det proffsen som kommit på det där easy-up, och bara för att dom är superduktiga så tycker dom det är lätt.

2012-04-02 @ 23:44:44
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback