"Men vi har ju ingen lokal!"

Sitter i soffan med Mannen och tittar på "Debatt" som ikväll har världens diskussion om upploppen i Husby, jag fattar verkligen inte vad problemet är!
Allt startade tydligen när polisen sköt en man som hotat omgivningen med kniv, mannen avled och helt plötsligt var allt som gått snett i hela samhället polisens fel. Att ungdomar med olika bakgrund drar runt på stan och inte har något att göra, att folk inte har ett arbete, att skolan inte tar ansvar, jada jada jada... Hade bara polisen låtit bli att skjuta den här mannen, som säkert var jättesnäll innerst inne och säkert aaldrig skulle hacka sönder nån med sin kniv, så hade allt varit toppen. Inte ett problem i sikte och bara blå himmel så långt ögat når.
Eller?
Det som nu händer i Husby är att ungar i tidiga tonåren springer runt och tänder eld på bilar, kastar sten på brandmän/poliser och slår sönder allmän egendom, det tycker jag har väldigt lite med polisen att göra. Är det inte föräldrarna som ska ansvara för sina barn? Det spelar väl mindre roll varifrån man kommer, föräldrar bör väl ansvara för sina barn både i Sverige, Iran och Afrika? Och hur kan man skylla regeringen för att ens unge är ute och ränner vid elva-tolv på natten, har det med ens egen dåliga utbildning och taskiga hemsituation att göra? Jag har inte heller nån särskilt bra utbildning, jag hade urusla betyg i skolan och kan fetglömma en eventuell högskoleutbildning, men jag lyckades ändå skaffa ett jobb. Och det allra konstigaste; jag lyckades ändå få min elvaåring i säng i tid, efter att ha gjort läxan och ha tagit fram rena kläder inför imorgon. Det ligger väl i var och ens egna intresse att skaffa sig en framtid, man kan ju inte sitta och vänta på att Reinfeldt ska ringa och erbjuda ett jobb, bostad och fet lönecheck?
För mig låter alla argument som något taget direkt från "Lorry"-sketchen där några nazister skyller allt dåligt dom gör på att dom inte har någon lokal. Jag fattar verkligen inte hur man kan tycka att det är rätt att kasta gatstenar mot brandmän/poliser som riskerar livet för andra människor bara för att polisen bedömt en situation som så hotfull att man väljer att använda sitt vapen. Tror knappast det var den polisens önskan att skjuta ihjäl mannen, han mår säkerligen väldigt dåligt, men vad hade hänt om mannen fått gå lös med kniven istället? Det är bara några år sen ett psykfall knivmördade en sexårig flicka på en förskola ochför ett par månader sen blev en sextonåring på väg till skolan attackerad med yxa, vad hade diskussionen gällt då? Att polisen måste få mer befogenheter och resurser? Att dom ingenting gör utan bara låter buset löpa?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: kurren

Oh, jag hade glömt Lorry sketchen. Känns precis på pricken och att de faktiskt till viss del skyller på att de inte har någon lokal att vara i idag. Läste en insändare i Metro el liknande häromdagen där de tyckte att vi skulle införa samhällstjänst a la värnplikt igen, men då med att hjälper till i samhället istället för som nu drälla runt och hitta på dumheter. Tyckte det lät väldigt vettigt.

2013-06-07 @ 12:12:49
URL: http://www.holgispysslar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback