"Inred med lantligt vitt och bli lycklig"

Efter att ha bläddrat igenom senaste numret av "Villaliv" är jag helt säker. Det finns ingen annan anledning till att heminredningstidningar existerar än för att man ska må riktigt dåligt.
Tidningshyllorna fullkomligt kryllar av glänsande magasin med lantligt vitt, hur du bygger din egen bastu och gör-det-själv-tips på hur man på bästa sätt skumfogar fönster, javisst för är man det minsta händig klarar vem som helst att byta panel på den charmigt nedslitna krigsbaracken.
Nuförtiden ska allt också vara "en harmonisk blandning av gammalt och nytt", jag kan sätta mitt högra knä på att man inte kan hitta en endaste inredningstidning som inte har ett repotage om familjen i funkisvillan som av en händelse har hittat några Bruno Mathsson fåtöljer billigt på en loppis eller berättar en fyra spalter lång historia om farmors gamla ljusstakar som nu pryder sin plats på det lilla bordet man hittat i en container. Problemet med "en harmonisk blandning av gammalt och nytt"-trenden är att alla vill ha precis samma saker, alla letar snirkliga ramar på loppis, ropar in loppätna fåtöljer på auktion och inreder med soldisiga svartvita bilder på sina ungar. Verkligen unikt.
Och allt ser så vackert ut att man bara vill gråta.
Men vem bor så? Utan ett virrvarr av sladdar bakom tv:n, smutsiga handavtryck på dom fräscht vita väggarna och tolvtusen stinkande skor i en hög i hallen?
I jämförelse framstår mitt hus som ett polsk vandrarhem av låg klass och jag börjar tvivla på min känsla för inredning, vissa saker kan jag liksom inte inreda bort. Prinsens rum exempelvis, hade jag tänkt lite New Englandstil på med stjärnor och marinblått och vitt. Fräscht och charmigt. Det tyckte inte Prinsen, han och jag hamnade snabbt på kollisionskurs gällande vad som är snyggt att ha framme på display när han föreslog en hel hylla med tomma energidrycksburkar och jag fick inse att det faktiskt är han som ska bo och trivas i det rummet.
Och kanske borde jag ta mitt förnuft till fånga, huset är ju underbart charmigt och alldeles perfekt även utan att allt går ton-i-ton, fluffiga mattor och välplacerade stilleben med gamla böcker från Gustav Vasas tid.
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin D

:) Fick mig precis ett härligt skratt... Du skriver så j-la bra...
made my day ;)

2013-05-22 @ 11:53:55
Postat av: Maria

Håller med föregående talare! :))

2013-05-24 @ 20:01:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback