"Välkommen till vårdcentralen. Du är frisk."

Skönt, lite feber och halsfluss var verkligen en bristvara här hemma men det rådde minsann lilla Vild på inatt. Hon vaknade med 39 grader och igenproppad hals och insåg med bestörtning att teatern dom skulle på med förskolan gick i stöpet, "mamma, om du bara visste hur trött jag är på att vara sjuk! Dumma feber!" grät hon med grötig röst.
Vi det här laget har hon ju varit sjuk så ofta att det börjar bli löjligt så vi gav oss iväg till vårdcentralen för att ta lite prover, nånting borde ju vara fel när man inte ens är feberfri en hel vecka innan nästa infektion slår till. Tydligen var jag verkligen ute och cyklade, efter tre timmars väntan (T-R-E TIMMAR, 3 timmar alltså!!) på vårdcentralen betraktades jag som Årets hönsmamma och fick ett flin med orden "små barn äääär sjuka ofta. Dom går ju på dagis och så vet du och träffar andra barn och virus sprider ju sig såååå lätt."
Lilla gumman typ.
Jag förklarade att för det första är Vild inte att klassa som liten längre, att immunförsvaret bygger upp sig dom första två åren är jag fullt medveten om, men hon fyller sex år i år och ska klara av att hänga med i skolan om bara ett halvår. För det andra, hon är ju för fan inte ens på förskolan, jag går ju hemma och hon har bara varit där tre eller fyra gånger sen förra infektionen. Hon träffar knappt några andra barn eftersom hon är sjuk så mycket och det kan inte bara vara virus när hon får positiva utslag på halsflusstesten. Det är inte normalt att ha feber varannan vecka och att inte klara av att återhämta sig, till och med förskolepersonalen har ju sagt att det måste vara nåt fel eftersom hon är så trött och inte orkar med att leka och inte har varit sig själv på hela hösten.
Men på Stavre vårdcentral, där är det nooormaaaaaaaalt.
Förra gången vi var där med halsfluss sa läkaren att "nästa gång får vi ta lite mer prover och se om vi ska ta bort mandlarna." Den här gången sa nästa läkare att "nästa gång ska vi ta lite mer prover men mandlarna tas absolut inte bort, nejdå, det här är en heeeeelt normaaaaaal infektion."
Far åt helvete säger jag och ringer en annan vårdcentral för remiss till Näl.

Kommentarer
Postat av: Johannes

Oerhört tradigt när sånt händer, men känns tyvärr inte alltför ovanligt. Man får väl byta runt lite tills man hittar någon vettig läkare. Tycker ju att det inte ska behövas, men oftast så.. :(

2011-03-04 @ 09:06:42
URL: http://johannes.leafstudios.se
Postat av: Angelica

På dom jävlarna bara!! ;)

2011-03-04 @ 14:59:26
Postat av: JennyPenny

Man blir ju så trött bara! Känns som att den jävla skatten vi betalar ska ge mig åtminstone någorlunda bra vård. Jag ska väl inte behöva ställa diagnoser själv?

2011-03-05 @ 16:11:53
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/
Postat av: Eva Sjöberg

Så tröttsamt när du får olika besked och det inte verkar som om förra läkaren dokumenterade ordentligt vad han/hon sagt/tänkt/planerat. Usch. Vete katten om det är förenligt med patientjournallagen...



Tycker du gör rätt i att vända dig annan vårdgivare! Stå på dig och hoppas lilla Vild blir bättre fort!!

2011-03-08 @ 18:23:30
Postat av: JennyPenny

Ja jag har lovat både mig själv och lilla Vild att vi ska gå till en annan doktor nästa gång.

2011-03-08 @ 20:03:23
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback