Nybilsdoft och en sönderbackad antenn

Idag stod ett bilverkstadsbesök på kalendern, klockan tretton sharp skulle jag och flickorna befinna oss på Hedin bil för att få svar på varför motorlampan lyser så fint. Bilen är ju som bekant inte ens ett år gammal så för oss var det tveklöst något som skulle gå på garantin, alltså ett gratisbesök. När vi ändå var där skulle vi skaffa oss en prisuppgift på vad det skulle kunna tänkas kosta att laga antennen som en onämnbar förare (läs: Mannen) råkat få med sig från taket då han backade in i garaget, men det borde väl inte kosta nåt. Tycker man.
Väl på plats en halvtimma innan utsatt tid fick vi reda på att Händige Manny låg efter i planeringen så lite väntetid skulle det nog bli, inga problem, jag hade läget under kontroll med lite godis i väskan och några nya barnspel i mobilen. Dessutom fick jag kaffe och Vilda varm choklad och ett oändligt antal pepparkakor.
Efter trekvart började jag skruva på mig och frågade killen bakom disken om det inte var vår tur snart, jodå alldeles strax var det vi men innan så kunde vi ju göra klart pappersarbetet tyckte han. Det var visst bara att skriva under.
Med en hundradels milimeter till godo insåg jag vad som höll på att hända. På pappret stod "pris: 1,998 kr" och jag tappade andan. Vad i hela helvete? En bil som funnits i min ägo i 362 dagar och har sju års garanti ska väl ändå inte kosta en enda krona att felsöka? Jag frågade vänligt om en felsökning ändå inte var en apparat med sladd som sattes i min bil och som sen talade om exakt vart felet var, hur kunde det kosta så mycket?
Efter lite fram och tillbaka där jag fortsatte vägra betala kom det helt plötsligt ut ett papper med "pris, 0kr" på och allt var frid och fröjd.
Fram tills klockan kvart i fyra, då hade Vilda tröttnat rejält och antog flytande form, hon ålade sig runt på golvet och ylade om mer pepparkakor, mer godis och att hon minsann hade trååååkittt!!! Lilla var inte alls glad hon heller och tog i för full hals i Vildas gnällsång, jag svettades ymningt och bad en stilla bön om att få åka hem.
Tro det eller ej, men såhär i jultider blev jag bönhörd och Händige Manny återlämnade min bil, i samma skick förvisso men med löfte om en ny... vadenuvar till vartdetnusatt så fort som möjligt och självklart gick det på garantin.
Tack och hej leverpastej jublade vi och hoppade in i bilen. Hemma väntade tacos till stora och fiskgratäng till Lilla, alla glada och nöjda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback