Trick or treat?

Oj oj oj, Halloween är verkligen en het potatis just nu. Landet verkar vara fyllt av kärringar, för jag har inte hört ett pip från en enda manlig Halloweenmotståndare, som ondgör sig över denna nya högtid. Läste nyss ett par inlägg på Familjeliv, Sveriges största egodomän där kvinnor i alla åldrar klankar ner på andra, och blev faktiskt förvånad.
Att gå runt och tigga godis, trick or treat, kallades rentav för trakasserier, hot och en del skrev till och med att det borde förbjudas. Jag - som trodde det bara var tanter över femtio som ägnade sig åt att motarbeta förändringar i samhället, fel av mig - häpnades över att läsa gnäll från tjejer i min egen ålder (=purung).
Prinsen har varit ute med några vänner idag och jag förklarade innan dom gick att Halloween inte firas så stort i Sverige, att inte alla tycker om det och att det inte är säkert att dom får så mycket godis. Dom fick några tips på vilka dom skulle ringa på och även förmaningar om att inte ringa på hos dom äldre på gården. Att göra bus om dom inte fick godis eller tigga pengar istället sa jag inget om för det skulle aldrig fallit dom in.
Jag förstår dom arga röster som hördes för ett par år sen, när man inte gillade att Halloween inföll samtidigt som Alla helgons dag, men nu när man även i lilla Sverige äntligen insett att det är två olika högtider som firas på olika dagar kan jag inte riktigt förstå problemet.
Vill man inte vara med så kan man faktiskt låta bli att öppna eller göra en egen "Stop"-skylt för Halloween, sitt sen lugnt kvar i soffan och titta på Dansbandskampen och låt resten av Sverige ta ett steg framåt.













Lorenas mästerverk från 2009.

Kommentarer
Postat av: Millan

Vilka otroliga pumpor!



Självklart ska barnen få klä ut sig och gå runt, jag skulle bara bli glad om en pumpa och en lieman plingade på min dörr, likaså på påsken, det var länge sedan jag såg en påskkärring/gubbe nu..

2010-11-07 @ 18:41:34
URL: http://mammami.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback