Kass dag

Idag har verkligen varit en dålig dag, på nästan alla plan, allt har gått emot mig och egentligen skulle jag bara vilja lipa i ett hörn nånstans.
På jobbet gick jag från den ena griniga vårdtagaren till den andra, deras dag var nog inte heller så bra och det mesta gick fel med följden att jag i slutet av dan var trött som en gris och helt deppig. Dessutom fick jag bakläxa på en förrådsbeställning jag gjort, jag har alldeles nyss börjat med såna saker och kan inte programmet riktigt. Det är både svårt och krångligt och inte blir det lättare av att dom personer jag kan ringa om hjälp antingen jobbar 20% och slutar innan tio på förmiddagen, inte kan svara på frågorna och inte heller kan ta reda på svaret eller om jag väl fått tid att träffa vederbörande spenderar min tid med sina egna privata mobilsamtal. Det enda jag kan göra är ju att försöka på egen hand men sen när det blir fel då går det förbannat bra att gnälla, nu måste jag åka till jobbet på min lediga dag imorn och försöka lösa det som jag bett om hjälp med flera gånger.
Hemma såg det ut som ett härbärge för hemlösa, det stank av kattlådan och tvätten vällde över tvättkorgens kanter, med tre dagar kvar till julafton och med två tusen saker att göra innan dess kände jag hur det knöt sig nånstans. Att ta tag i alltihop och tokstäda var inte direkt nåt alternativ med lilla bebisen i magen men bara åsynen av skiten fick det att krypa innanför skinnet.
Mannen och jag delade så gott det gick upp allt som skulle göras, jag tog det som innebar minst böjning och minst lyft; dammsugning och golvtorkning, och han fick äran att bädda rent, springa till tvättstugan och laga mat.
Efter ett par timmar började det se riktigt hyggligt ut, det luktade fräscht och alla golv var kliniskt rena, jag kände hur mitt inre gick ner i varv, dammsugaren ställdes undan för denna gång och jag började våttorka.
Då kommer Astor på att han bara m-å-s-t-e skita. Ner i kattlådan och ut med all sand, när stranden var anlagd klämde han ut fyra avlånga negerbollar och fortsatte sen gräva ut sanden på golvet.
Fram med dammsugaren igen.
Vid middagsbordet tappade Vild ut ett glas julmust, runt på golvet simmade miljoner små glasflisor i en sjö av must och vi tog återigen fram både dammsugaren och moppen.
Till slut blev vi i alla fall klara med allt och hemmet är i toppskick inför julen, vi ska ju förvisso jobba båda två men det är ju inte kul att komma hem till ett katastrofområde.
I söndags fick vi äntligen sålt volvon och det var ju förvisso en tolv kilos sten som föll från våra axlar men det innebar ju också att vi stod utan bil mitt i smällkalla vintern. Sportagen skulle tidigast bli klar imorn så ett jättelikt vardagspussel låg plötsligt framför oss, hur tar vi oss till och från jobben, skolan och dagis? Hur ska vi kunna handla mat? Så här års behöver ju folk sina egna bilar så att låna en under några dagar var helt uteslutet.
Tack och lov har vi underbara vänner en trappa upp så maten kunde vi handla igår och sen fick Mannen låna deras bil så han kunde ta sig till jobbet, så skönt att han slapp cykla i snödrivorna i -19 grader. I morse kunde vi låna ut Vilda till en annan vän som lämnade henne på dagis och jag och Prinsen fick skjuts till skolan och jobbet av min jobbarkompis, tänk vilken tur att man har så goa människor omkring sig!
Imorn kommer den då äntligen, bilen! Under eftermiddagen ska alla papper skrivas och sen får vi glida runt i en flång ny bil. Vi slipper tänka på allt som skramlar när man kör över farthinder, att det plötsligt lyser en röd lapma i instrumentpanelen eller att man inte kan låsa bagaget, allt är nytt och fullt fungerande. Det enda jag fruktar nu är sista-sekunden-handlandet på Överby på torsdag, bland miljarder skruttiga bilar är det ju lätt att man får en parkeringsskada menar jag. Vi kommer antagligen parkera två mil bort och sen släpa allt på en pulka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback