Kan vi inte införa en pensionärsstad?

Snabbhandling på Jätten; pensionärer så långt ögat når, inte en människa under nittioåtta bast. Med darriga händer vrider och vänder dom på varenda vara i affären på jakt efter ett bra bäst-före-datum, bästa pris och lagom storlek. Att alla havregrynspaket är exakt lika stora och väger på grammet lika mycket verkar inte bekomma Agda i hennes intensiva undersökning.
I varje gång står ett butiksbiträde (eller vad det nu heter) och packar upp varor och varenda stackare har en liten kö med rollatortanter bakom sig, alla vill såklart veta om leverpastejen inte finns i mindre förpackningar, om man inte kan få be om halva osten istället för den jättestora fjärdedelen med Präst eller så vill dom bara tala om att mjölken dom köpte förra veckan (och som dom har med sig och visar som bevis) minsann hade kort bäst-före-datum och surnade INNAN den var slut. Hujeda mej.
Vid kassorna ringlar köerna milslånga, vagnar med knappa botten fylld står på rad och jag inser att den inte används för att få plats med så mycket varor som möjligt utan som rollator. När alla grejor åkt genom kassan och det är dags att betala börjar tanterna gräva i väskan efter plånboken, eller portmonän som det tydligen heter, och sen börjar helvetet.
Kontant betalning såklart, på öret ska det stämma, och innan människan sett valören på sedeln har det gått åtta år. Att kassörskan förtvivlat intygar att det visst är en femhundring spelar ingen som helst roll utan här ska glasögonen fram. Vid det här laget är jag på god väg att betala leverpastejen, havregrynen och Mor Jennys kåldolmar ur egen ficka bara tanten lämnar plats åt nästa generation.
Två timmar senare är jag äntligen på väg hem, förvisso kan jag tycka det är det allra bästa om alla över sjuttio handlar på dagtid så vanliga människor kan göra det efter jobbet men tänk dom stackars människor som sitter i kassan. Dom måste stå ut med sånt här hela förmiddagarna och sen kommer alla stressade barnfamiljer med gapiga ungar på eftermiddagen. Dom borde ha nåt slags risktillägg.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag tror minsann att ALLA pensionärer i hela Trollhättan handlar på just Jätten. Nu är jag ju förvisso inte där så ofta längre, men råkar jag ha ett ärende där, så visst kryllar det av pensionärer. Systeryster som brukar handla på Jätten svär varenda gång hon varit där! ;)

2009-09-17 @ 12:46:28
URL: http://www.sportigajenny.blogspot.com
Postat av: Moster Nina

Använd scanner!!!! Man sveper förbi ALLA. Det är som att ha VIP-kort bokstavligt talat. TOPPEN!!!

2009-09-17 @ 15:57:57
Postat av: Jenny

Självscanning är jättebra. Problemet är att rollatorligan tar upp typ hela Jätten, så det är knappt så man kommer förbi dem... Sen så verkar ju varenda rollatortant känna varandra med, så då ska de ju stå och tjöta en stund. Och ta upp hela gången... ;)

2009-09-17 @ 19:26:07
URL: http://www.sportigajenny.blogspot.com
Postat av: JennyPenny

Ja det verkar vara nån slags drift hos dom, att spela på sin ynkedom så man inte kan med att be dom flytta sig. Som tanterna inne i Odens entré häromdan, där stod dom mitt i gången med varsin rollator och tog verkligen upp HELA entrén men inte tänkte dom flytta sig för NÅN! Inte ens en mamma med barnvagn utan hon fick minsann trixa sig förbi.

När jag gjort mina ärenden, typ tio-femton minuter senare, stod dom fortfarande kvar och verkade inte vara på väg nånstans.

2009-09-17 @ 22:10:30
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/
Postat av: Kusse Idah

hahaa...."mamma med barnvagn"..de e väl de som e på gränsen till lika illa som tanterna med rollatorn så de kan gott ha´t !!!

2009-09-18 @ 09:35:39
Postat av: PocketDream

På tal om roliga benämningar på saker, som tex plånböcker. Min kille säger "börs" om sin plånbok. =) Och så säger han "skuffen" om bagaget. Ytterst märkligt, men ganska sött.

2009-09-21 @ 17:51:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback