God morgon min lilla solstråle

Är nu inne på andra natten utan nån vidare sömn, därav bloggbrottet, lilla primadonnan håller oss alla vakna för tillfället. Hon vaknar nånstans vid tolv och gnäller, hon är inte lessen eller så utan mer sur, efter en stund inser jag att hon inte ger sig så då går jag in och där börjar problemen. Hon är inte alls kontaktbar utan bara ligger och blundar och skriker, sparkar omkring sig och är helt vild i allmänhet, inget man gör eller säger går hem. Både jag och Martin (och Prinsen som blir väckt av mistluren) har prövat ALLT; trösta, krama, hålla, pussa, skälla, gapa, vädja och hota... Det enda vi kan göra är att vänta ut henne, hon får helt enkelt hålla på, även om det känns helt hemskt att lämna henne i det skicket. Hon går runt i lägenheten och illvrålar så grannarna måste börja undra om vi slår henne men så efter ungefär en halvitmma-timma kommer hon, då är hon inte förbannad längre utan vill ha tröst och kramar och slutligen kanske hon kan somna om.
När man pratar med henne på morgonen om varför i hela världen hon skrek så säger hon att hon är kissenödig, vilket hon absolut inte är på natten om man frågar henne, eller att hon vill sova hos oss men det vill hon inte heller just då så nåt riktigt svar lär vi väl aldrig få. Hon är i alla fall inte rädd, trodde först att hon kanske hade s.k "nattskräck" som jag läst om men det kan vi helt utesluta. Vilda är nämligen helt jävla vansinnig.
Efter en sån här pärs är Vilda skittrött och slocknar som en stock medan jag och Martin ligger vakna, adrenalinet sprutar och man är uppskruvad till max. När sen klockan ringer vid sex har man på sin höjd fått tre-fyra timmar sammanhängande sömn och man är redo att ta sig an dagen.
Eller inte.

Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Det här känner jag igen. Hon är ju en direkt klon av sin kusin i vissa andra avseenden och är det i det här fallet också. Jag har inte kunnat fatta heller vad tusan det är frågan om när barnet vaknar mitt i natten och är arg som ett bi. Gråter, men det är inte "ledsen-gråten" utan mer som fastnat-i-vinkel-volten-gråten. En konstig gråt som inte låter som mitt barn gör vanligtvis. Han är stel som en pinne och försöker man hålla i honom så gör han en sån där demonstrativ rör-mig-inte-rörelse och vänder sig åt andra hållet. Hjälper inte heller att gapa och skrika åt honom (gav upp efter ett försök...).



Vad göra? Ligga brevid och bara vara där tills det tar slut. Min högst personliga åsikt i detta är att det är någon form av nattmara eller vad det heter. Man vaknar och mår kass men vet inte varför. Man är inte sjuk, man är inte ledsen för någon mardröm utan det bara känns kass i hela kroppen (eller snarare knoppen här, för det är ju en hjärngrej tror jag). Måns var som värst runt 3-4 år tror jag, nu händer det nästan aldrig. Så det är bara att uthärda. Tyvärr.

2009-03-19 @ 07:11:04
Postat av: Gaby

Dagens tips:

Funkat på min lilla Gurka VARJE gång :O)

Ta på ungen en filt - gå ut i den KALLA luften och kolla på stjärnorna...

De blir så in i bänken paffa att de blir GARANTERAT tysta, hahaha!!!

Sedan dricker man ett glas vatten, kissar, pussar och somnar om... För alla utom stjärnorna skall sova på natten!!!



Kram

Gaby

2009-03-19 @ 10:50:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback