Snart försäkrad

Idag fick vi hem alla papper från Länsförsäkringar. Ur kuvertet föll två kilo papper som skulle fyllas i och bedyras tusen gången om, efter alla olika hälsoavsnitt fanns frågan "finns det något du sökt vård för som du här inte tagit upp?"
Jag fyllde i för mig och Vilda, hennes var svårare än min och faktiskt lite fånig måste jag säga. Man skulle till exempel berätta om hon haft öroninflammation eller inte, har inte alla barn haft det? Sen var det ju det här med att hon har infektionsastma till och från, i alla kontakter med sjukvården måste man ju överdriva som fan om man ska få nån hjälp men nu gällde det att släta över. Istället för "hon kan inte andas, är blå i ansiktet och har inte ätit eller druckit på två veckor" fick jag nu skriva "tillfälliga milda besvär från luftvägarna som lätt avhjälps med en inhalering av Airomir." Sanningen hade väl hamnat nånstans mitt emellan.
Min egen hälsodeklaration var inte rolig att fylla i, man skulle till och med avslöja sin vikt och vad man arbetade med och jag kan lova att den som läser får en inre bild av mig som fet, kedjerökande och bitter. Nu är det ju faktiskt helt sant att jag inte röker och har aldrig gjort heller men jag väger ju i runda slängar 250 kg och jobbar som undersköterska så gnäller är ju det enda jag gör.
Det lustiga i hela försäkringssituationen är att vi 1, inte hade hemförsäkring 2, inte heller hade sjuk-och olycksfallsförsäkring på varken oss eller Vild MEN vi hade en apdyr "utökad reseförsäkring". Till vad?! Vi åker på sin höjd till Lilla Edet och tillbaka ibland. Risken att jag ramlar och bryter nacken är ju högre än att en resa helt plötsligt skulle ramla över oss.
Nu har jag med varm hand lämpat över högen med papper till Martin, han ska få äran att fylla i lämpliga prisbasbelopp för det vet jag inte vad det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback