"Ja vi kan lösa barnomsorgen själva..."

Var och annan dag kommer Prinsen hem med lappar i ryggsäcken, det ska fyllas i om närvaro på lov, planeringsdagar och annan ledig tid som inte är skoltid, och jag blir snart helt galen. Jag vet inte hur det är med er andra men vi har valt att låta Prinsen gå på fritids för att vi verkligen behöver det, inte för att det är kul. Vi kan inte lösa barnomsorgen på annat vis om det inte är absolut akut och att hålla på och ringa runt till släkt och vänner ett par gånger i månaden utesluter allt utrymme för annan barnvaktshjälp, till exempel om vi skulle vilja gå ut. 
Så vitt jag vet är det bara lärarkåren som slöar under loven, vi andra måste fortsätta jobba som om inget hänt, så hur det ens kan komma på fråga att vi helt plötsligt inte skulle jobba är för mig obegripligt.
När jag kom till skolan imorse påpekade fröken att jag inte fyllt i lappen om vilka tider Prinsen hade nu på sportlovet och jag - som jobbat hela helgen och var fullständigt slut - tappade humöret, jag sa helt enkelt som det var; att vi skulle jobba och plugga preciiis som den vanliga måndag det var och ville dom veta vilka tider som gällde så kunde dom följa det schema jag lämnat in.
Jag vet ju att man alltid kan få hjälp men det är inte så kul att lämna sina barn på skola eller dagis med en vikarie som ingen av dom sett när nästan alla andra barn är lediga, kanske till och med få lämna dom på en annan avdelning, då tar man ju hellre ut en semesterdag men så kan man ju inte hålla på i all evighet. Dagarna tar ju slut och helt ärligt, hur kul är det att känna sig tvungen att nalla på dom sparade semesterdagarna för att vara hemma med barnen stup i kvarten.
Kanske skulle man skaffa sig ett välbetalt dagtidsjobb så man kunde ta lite kompledigt när man kände för det: Eller så kunde man ju bli lärare, då skulle man ju vara ledig alla lov.

Kommentarer
Postat av: Gaby

Ja du Jenny - detta är ett fenomen som är helt fantastiskt och som även har förundrat min hjärna hundratals gånger!!!

Framför allt är det för mig en gåta om det tex varit jullov i nästan 3 veckor HUR skolan kan BÖRJA terminen med en studiedag???!!!! Borda funnits tid till detta under lovet. Som du redan sagt så finns det inte en enda arbetsplats utanför skolans miljö där detta skulle accepterats av arbetsgivarna att man inte tar hand om sina kunder - vilka i detta fallet är våra barn!!!

Dessutom tycker jag att lärarna är mästare på att ge en fåligt samvete för att man måste lämna barnen på fritids och de är snabba med att tala om att det inte "blir så mååånga barn". Alltså sätter man genast igång med att leta barnvakt för att sälla sig i ledet!

Du är inte ensam!!!

Kram

Gaby

2009-02-17 @ 07:06:54
Postat av: JennyPenny

Tack för ditt stöd Gaby! Visst är det helt otroligt att man ska få Ågren för att man använder sig av en tjänst man betalar en jäkla massa skatt för och dessutom får punga ut med en saftig avgift för varje månad?! Och som du skriver, hur kan man starta med (i vårt fall) två planeringsdagar?! Vad ska man planera då som man inte kunnat göra under lovet? Jag ska föreslå att vi bokar in ett par planeringsdagar för oss i äldrevården också, och så ska vi ha stängt i fyra veckor till sommaren så då får dom gamla stuvas in på ett annat boende. Kan bli lite överbeläggningar men har man problem med det så får helt enkelt säga upp sig och ta hand om gamla mamma själv.

2009-02-17 @ 23:14:27
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/
Postat av: Fröken C

Jätteskön blogg jag snubblat in på! Fyndig och rapp! I like.



Men när jag kom till detta inlägg blev jag provocerad som fan, vilket jag misstänker var meningen.



Många lärare jobbar kvällar, helger och lov, har ingen lunchrast och förvänats efter fem års universitetsstudier inte bara undervisa löjligt stora grupper utan också vara mentor, psykolog, administratör, städerska, vaktmästare och fan och hans moster för löjligt låg lön. Själv jobbade jag fyra dagar under sportlovet förra veckan men den där lediga fredagen är liksom inte så mycket att hurra över eftersom jag är föräldraledig på 20%.



Så TA TILLBAKA!



;-)

2009-02-23 @ 16:36:07
Postat av: JennyPenny

Haha, såklart jag vill mucka lite! Min kära syster är ju i branschen och jag hade nog trott hon skulle få en stroke av detta inlägget men inte ett ljud har hörts. Kanske har hon kolavippat av ren chock?

2009-02-25 @ 21:54:35
URL: http://newsfromthecloset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback