Blod och slamsor

Trodde ni jag dog på Ikea? Ha! Mig slipper ni inte så lätt.
Allt gick bra och vi handlade massa bra julklappar till odjuren, bla coola utklädningsmasker till barnen som Martin stolt visar upp i kolumnen "Veckan i bilder".
Helgen har ju i övrigt ägnats åt Gullvivan där en vansinnigt jobbig sak hände igår, en av våra boende välte sin tv över fötterna och kapade en rejäl bit av stortån. Min kollega gick in som vanligt på morgonen och en mikrosekund senare hör jag henne tokskrika "hjääälp!! Hjälp!!"
När jag rusade in fick jag en chock; tv:n låg på golvet uppochner, den boende på andra sidan rummet krälandes på golvet och blod på väggar och över hela golvet.
Först tänkte jag strypa blodflödet och linda om foten men när jag lyfte benet dinglade halva stortån löst, den hängde bara fast i en slamsa, och när vi försökte sätta fast den med bandage ville det inte fästa för det blödde så kraftigt. Ambulansen hämtade den boende och vi på jobbet mådde så dåligt! Vi hoppades på att det "bara" var tån som var av och inte några brutna ben eller handleder då personen troligen halkat i blodet och fallit efter tv-incidenten.
Jag jobbade en delad tur (7-12 och  16:30-21:30) och det var första gången jag uppskattade det, när jag kom tillbaka på eftermiddagen hade den boende nämligen kommit hem och vi fick lite rapport från sjukhuset. På Uddevalla sjukhus hade man inte gett nån mat eller dryck på hela dan, inte bytt blöja (den boende är helt inkontinent) så den var totalt genomvåt och full med gammalt torrt bajs som frätt på huden i rumpan, man hade inte tvättat benen eller händerna som var fulla av torkat blod och man hade inte informerat den medföljande anhörige om vad man gjort för åtgärder. Toppenbra vård eller hur?
Den boende hade också med sig journalen från läkaren och där stod att man amputerat tån men nu imorse visade det sig att man bara tagit en liten bit av toppen på den, bra förstås men man undrar ju om dom vet vad dom gör?
Vår sjuksköterska ska kontakta sin chef och undersöka om man ska göra en anmälan eller vad som gäller för det känns verkligen inte ok.
Nu är äntligen helgen slut, ska slänga mig i soffan och glo på film med mannen, är ju helt slut efter detta trauma.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Varför är jag inte förvånad över det som hände er boende på sjukhuset. suck Anmäla måste ni kunna göra!! Kram

2008-11-24 @ 12:51:57
URL: http://www.sportigajenny.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback