Bokrean, ett bra tips

Jag kan inte förstå alla dessa meningslösa sagor som finns. Vem betalar för att publicera skiten? Finns det verkligen förlag som tänker "jaha men det här var ju bra. Vi gör en bok." om vilket utkast som helst?
Det allra värsta är Disney's alla segdragna och urmjölkade historier, det är "Timon & Pumba" i alla möjliga konstiga situationer, "Lilla sjöjungfrun" som tydligen skaffat barn med prins Erik och "Lilo & Stich" till förbannelse. Jag står inte ut! Måste man suga ut mesta möjliga bara för att tjäna pengar, till slut har man ju liksom förstört hela grunden, mina barn har aldrig sett "Lejonkungen" till exempel så när dom kollar "Timon & Pumba" har dom inte en aning om att dom egentligen härstammar från en riktigt bra långfilm om ett lejon.
Ett tag prenumererade vi på sagocd från Disney, Prinsen fick hem den ena cd:n efter den andra där en gnällig tant läste en nedkortad version av bl.a "Hitta Nemo" i raketfart, man hann knappt med att höra vad hon sa och ingen ville lyssna heller för den delen så vi avslutade samarbetet.
Idag har jag läst "Bror Kanin och hans vänner" för barnen, en riktigt usel saga där konversationen kunde se ut såhär;
"Godmorgon Bror Björn!" sa bror Kanin
"Godmorgon Bror Kanin! sa bror Björn
"Hur står det till?" frågade bror Kanin
"Bra!" svarade bror Björn "jag arbetar som fågelskrämma, vad gör du?"
"Jag är ute på min morgonpromenad!" förklarade bror Kanin.

Ja, ni fattar själva, jag dog nästan av leda. Under årens lopp har vi gjort flera försök att köpa böcker som är både roliga att lyssna på och roliga att läsa tvåtusen gånger men utan framgång. Det finns inga genvägar, det är bara att satsa på kvalitet, säkra kort som rosats av kritiker och som oftast kostar en extra slant. Tro mig, det är värt det. Här följer en lista på barnböcker ni helt kan utesluta från inköpslistan, bränn dom istället:

*Nalle Puh börjar skolan
*Snart är det jul, en peka-och-kännbok från Go'boken
*Alla böcker från Go'boken förresten
*Sagoresan, ett riktigt dåligt urmjölkningsförsök av Astrids alla sagor

Ett förslag är att ni skriver ut min lista och har i plånboken, det är ju bokrea och allt och på så vis kan man ju se till att åtminstone jag är nöjd med inköpen.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag har nog aldrig tänkt så långt, men visst håller jag med. Klassikerna är helt klart bäst!
På jobbet läser jag en hel del sagor, då gillar jag Pettson och Alfons. Men omväxling förnöjer så det är tur att bibloteket finns.
Jag gillar inte Mamma Mu, ingen Mamma Mu till Oliver med andra ord - då får Stefan läsa.
Har du spanat in några böcker som ska bli era nu på rean?
Puss och kram Sofia

2008-02-27 @ 23:00:45
URL: http://sofiasprins.blogg.se
Postat av: taurus

Håller med helt o hållet. Det skrämmande är att det fortfarande är de gammla klassikerna Emil, Pippi, Madicken m fl som fortfarande håller. Det har gått ett antal decennier sedan de gjordes o det har inte kommit något som tillnärmelsevis matchar dem. Att inte A. L fick Nobelpriset är en stor skam för hela Nobelkommittén. Böckerna är fortfarande bland det bästa som gjorts. Det fåtaliga moderna som håller är Pettson o Findus samt Mamma Mu. Sven Lindqvist har ändå en bit kvar till allas vår Astrid. Men det är det som idag håller bäst. Säger en del om den andra skiten.

2008-02-27 @ 23:05:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback