The do's and dont's of dockkalas

Jag vet inte om ni visste det men det finns tydligen regler för hur man för sig på ett dockkalas, regler som jag inte kunde och därmed fick mig att se ut som ett fån på förra kalaset för Josefin (Vildas docka.)
Josefin har kalas nästan varje dag och det dukas upp med koppar och fat, glas och små skålar och sen blir man - om man har tur - inbjuden att delta. Först ska man såklart sjunga "Ja må hon leva" och hurra fyra gånger och sen går man över till fikabordet där jag gick lite för fort fram för värdinnan.

Jag; Mmm vad gott! Då tar jag lite socker i kaffet!

*Tar låtsassocker ur en liten porslinsskål*

Vilda; Amen mamma, det är inte socker. Det är gröt. Det ska vi inte ha nu.

*Ser ut som om jag är från en annan planet och bär undan grötskålen*

Jag; Ööhh, jaha ursäkta mig! Jag kan dricka utan, ska vi skåla för Josefin nu då?"

*Låtsasskålar i ett pyttelitet vinglas*

Vilda; Men man kan inte dricka än. Jag har ju inte hällt upp.

Jag; Nä just det, nu ser jag.

*Väntar medan Vilda häller upp*

Jag; Åh vad gott det ska bli, nu är jag verkligen sugen på kaffe!

*Jag dricker*

Vilda; Men mamma! Du kan inte dricka än! Det är ju för varmt!

Här inser jag att jag behöver öva lite mer innan nästa sittning, jag kan ju ingenting och Vilda glor surt på mig. Jag ursäktar mig och ger Josefin en grattispuss men då ramlar hon ur sin lilla dockstol.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback