Krig, världssvält och stavfel

Jag har allvarliga problem, man kan nästan säga att jag lider av svåra tvångstankar angående språk. Främst då svenska och engelska eftersom det är dom enda språken jag behärskar. 
Ser jag att nån skrivit till exempel "kännsla", "endå" eller huvudverk" börjar det krypa i mig och jag måste genast åtgärda. Det funkar sådär på jobbet, jag tippexar, skriver över med bläck eller skriver helt enkelt om och det kan ju såklart reta gallfeber på vem som helst, men det allra värsta är om stavfelet kommer i tryckt form eller på internet. Då är det ju liksom kört! Och det gör mig helt tokig!
Jag kan inte ens tänka mig en felstavad inköpslista utan om Martin skrivit nåt som inte passar så är jag genast där och styker över och skriver det rätta. Det sorgliga är att jag fortfarande gör så hemma hos mamma, hon har aldrig stavat rätt till "schampo" eller "juice" och jag kan bara inte stå tyst och se på bedrövelsen, jag måste ändra.
Eller när folk säger fel ord, typ "dammsugat", "yogart" eller "splirrans"! Alltså jag kan knappt skriva ner det utan att få ont i huvudet, jag blir nästan lite arg faktiskt. Det heter inte splirrans, det heter SPRILLANS! Och dammsugit.
Därmed basta!
Som tur är råkar jag själv vara helt felfri och perfekt på alla vis, jag har förvisso snattat på Konsum en gång och fuskat mig ur tv-licensen, ljugit i rätten, fisit i hissen och kört för fort. Men jag stavar inte fle!

Kommentarer
Postat av: Stina

Swosch! -här kommer en massa beröm tillbaka till dig! Rolig blogg(!) och vi är själsfränder vad gäller stavningsticks. Mina hatisar är "ändån", "dra alla över en kant" och "urs" (tydligen betyder det "usch").
.
Ha det bra, jag kommer att kika in fler gånger! :-)

2007-09-18 @ 20:52:15
URL: http://cavatina.blogg.se
Postat av: Kurren

Sprillrans låter ännu bättre!

2007-09-18 @ 21:58:57
Postat av: Mig

Ja gudars! "Ändån" var ju om möjligt ännu värre, det borde egentligen vara jagktsäsong på felstavare! Hahaha!
"Sprillrans" var faktiskt ett nytt ord som jag inte gillar, men det går ju betydligt lättare att säga så därmed kanske man också kan ha LITE mer överseende...

2007-09-18 @ 22:10:41
URL: http://www.newsfromthecloset.blogg.se
Postat av: [email protected]

Ja, eller varför inte klassiker som 'ruschelkana'. Ursäkta, men vad är det? Rutschkana, eller rutschbana vet jag vad det är, men ruschel?! Eller underbara 'dem' när det ska stå 'de'! Helt barrockt enligt mig.

2007-09-19 @ 00:08:32
Postat av: Mig

Hahaha! Så kul med alla ord som folk retar sig på! Mer sånt!
Här kommer en annan klassiker; LÄPPSYL! Vad är det?

2007-09-19 @ 22:19:56
URL: http://www.newsfromthecloset.blogg.se
Postat av: ---

En läppsyl är något man sticker hål på läpparna med. Vad trodde du?

2007-09-23 @ 15:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback